hälsopedagogik

Hade en jätteintressant Hälsopedagogiks-lektion idag! Hälsa behöver inte alls vara vikt, vad man äter osv... villket jag väl till viss del visste men hade inte någon stor koll. Ordet hälsa får mig att tänka på ens välefinnande,alltså hur man mår. Och det kan vara både psykiskt, fysiskt och socialt, alltså känslor och sånt, kroppen och umgänge osv.
Vi pratade också om att man inte ska stressa i sig maten, och jag har aldrig vetat VARFÖR man inte ska stressa i sig maten. Jag har bara vetat att det inte är bra. Anledningen är då att om man äter långsamt så känner magsäcken när den är mätt och skickar då signaler upp till hjärnan som gör att man känner mätnad, och stressar man i sig maten så hinner inte magen "känna efter" och man kan då äta flera portioner innan man känner den där mättnaden.
En sak som jag såg på tv igår var att många känner sig klar när tallriken är tom, alltså sitter tillfredställesen inte när man känner själva mättnaden utan när man ätit upp på tallriken någonting som man föds upp till att tycka eftersom många föräldrar printar in i skallen på sina barn att de inte får gå från bordet förens tallriken är tom.
Jag tänkte alltså nu på lunchen att jag skulle ta och testa att äta så sakta jag kunde och försöka känna efter när jag kände mig mätt, och mättnaden kom efter kanske 1/3 av tallriken då jag faktiskt nästan inte fick i mig mer.
Det var lite intressant tycke jag.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback